series

UR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2016

Föreläsningar med fokus på nyanlända och lärande.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Specialpedagogik, Svenska som andraspråk och sfi, Svenska som andraspråk

Programbild

Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper

Om programmet

Skolverket ansvarar för kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper. Nyanlända delas in i två grupper: de som inte kan läsa eller skriva och de som kan läsa och skriva på ett eller flera språk. Här ges handfasta råd hur lärare ska kartlägga elevens kunskaper och på så vis placera eleven i rätt årskurs. Medverkande: Pille Pensa Hedström, undervisningsråd på Skolverket, Heléne Sandström, projektansvarig och Maria Nordlund, projektledare i PRIM-gruppen. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.

Ämnesord:
Elever, Invandrarelever, Läs- och skrivkunnighet, Skolan, Undervisning
Produktionsår
2016
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Pille Pensa Hedström, Heléne Sandström, Maria Nordlund

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program