series

UR Samtiden - Nyanländas lärande

Forskare och experter föreläser om och diskuterar nyanländas lärande.

• Högskola

• Pedagogiska frågor, Skola och samhälle, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Programbild

Hoppets pedagogik

Om programmet

Att läsa böcker och producera texter är ett utmärkt sätt att erövra ett nytt språk och en ny kultur, menar forskaren och professorn Christine Hélot. Här berättar hon om ett spännande projekt där nyanlända elever i Frankrike har satt ord och bild på sina tankar och utbytt materialet med nyanlända elever i USA. Projektet resulterade i en hyllad utställning. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Ämnesord:
Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Integration av flyktingar, Invandrarelever, Invandrarundervisning, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Undervisning
Produktionsår
2016
Talat språk
Engelska
Undertexter
Svenska
Föreläsare
Christine Hélot

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program