series

UR Samtiden - Nyanländas lärande

Forskare och experter föreläser om och diskuterar nyanländas lärande.

• Högskola

• Pedagogiska frågor, Skola och samhälle, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Programbild

En inkluderande och rättighetsbaserad pedagogik

Om programmet

Vi har mycket att vinna - inte minst ekonomiskt - genom att satsa på nyanländas utbildning, menar den engelska forskaren Mano Candappa. En stor barriär för nyanlända är språket, och här måste staten stötta med resurser och kunskap. Candappa menar att tvåspråkighet är nyckeln till ett framgångsrikt lärande och förespråkar ett tvålärarsystem där en av lärarna talar elevens modersmål. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Invandrarundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Språkundervisning, Undervisning
Produktionsår
2016
Talat språk
Engelska
Undertexter
Svenska
Föreläsare
Mano Candappa

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program