series

Didaktorn

Samtal med personer i eller utanför det pedagogiska fältet.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

Särbegåvad

Om programmet

Hur upptäcker man särbegåvade elever? Och vad gör man när man väl gjort det? Mona Liljedahl är gymnasielärare och specialpedagog och jobbar med fokus på särbegåvningar. Här ger hon konkreta exempel på hur man som lärare kan identifiera och arbeta med elever som har en särskild begåvning. Hon är frustrerad över att det finns så lite kunskap om och anpassning till den elevgruppen. "Har du IQ 150 är det svårt, ja omöjligt, att lära sig något i den normala skolan", säger hon. Det finns ungefär lika många elever som har rätt att gå i särskolan som det finns elever som räknas som särbegåvade.

Ämnesord:
Begåvade barn, Differentieringsproblem, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Programledare
Natanael Derwinger
Medverkande
Mona Liljedahl
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program