Att nå fram till hemmasittarna
· Avsnitt 1 · 15 min · Att nå fram till en elev som vägrar gå till skolan är svårt.
Samtal med personer i eller utanför det pedagogiska fältet.
• Lärarfortbildning
• Pedagogiska frågor
Avsnitt 87·15 min
Det räcker med att filma fem minuters verksamhet i förskolan för att dra igång ett systematiskt kvalitetsarbete. Det visar Christian Eidevald i sin forskning. Han är docent i förskoledidaktik och programansvarig för Förskollärarprogrammet, Stockholms universitet. Här ger han konkreta förslag på vad som kan filmas, vilka frågor man bör ställa och hur man analyserar materialet. Att filma verksamheten som verktyg är inget nytt men det finns fallgropar. "Ofta filmar vi för långt och utan tydlig frågeställning om vad vi vill synliggöra. Få orkar och hinner titta på 30 minuter lekstund", säger Christian Eidevald.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial· Avsnitt 1 · 15 min · Att nå fram till en elev som vägrar gå till skolan är svårt.
· Avsnitt 2 · 15 min · Jakob Möllstam anser att alla lärare ska digitalisera sin undervisning.
· Avsnitt 3 · 15 min · Om förstelärare och vad de kan göra för skolutvecklingen.
· Avsnitt 4 · 15 min · En lärare som inte vågar tramsa är dömd att misslyckas.
· Avsnitt 5 · 15 min · Utveckla din lärarroll!
· Avsnitt 6 · 15 min · Hur får man sina elever att inse det vackra i matematik?
· Avsnitt 7 · 15 min · Vad kan skolan göra för att få unga att läsa mer?
· Avsnitt 8 · 15 min · Hur kan man få elever att vilja läsa mer med hjälp av serier?
· Avsnitt 9 · 15 min · Hur påverkas undervisningen med en erfaren elev som hjälplärare?
· Avsnitt 10 · 15 min · Hur kan man använda surfplattor i förskolan?
· Avsnitt 11 · 15 min · Okynnessurfande elever i Falkenbergs skolor, eller?
· Avsnitt 12 · 15 min · Hur undervisar man högstadieelever utan att ge några läxor?
· Avsnitt 13 · 15 min · Fem dagar har passerat sedan attacken på Kronanskolan i Trollhättan.
· Avsnitt 14 · 15 min · Om att flytta gränserna för vad som anses vara normalt.
· Avsnitt 15 · 15 min · Statistiska centralbyrån databas är en guldgruva för skolan.
· Avsnitt 16 · 15 min · Hur hänger språkundervisning och läsförståelse ihop?
· Avsnitt 17 · 15 min · Måste man fullt förstå en text för att få en stor läsupplevelse?
· Avsnitt 18 · 15 min · För många lärarstudenter kan bidra till sämre utbildade lärare.
· Avsnitt 19 · 15 min · Hur får man elever att ta till sig den feedback de får?
· Avsnitt 20 · 15 min · Vad händer i hjärnan hos elever när de får feedback?
· Avsnitt 21 · 15 min · En viktig resurs för elevers lärande är deras klasskamrater.
· Avsnitt 22 · 15 min · Hur kan man som lärare bidra till elevers kreativa tänkande?
· Avsnitt 23 · 15 min · Hur tar skolan hand om elever med en väl utvecklad empatisk förmåga?
· Avsnitt 24 · 15 min · Hur kan lärare arbeta med språkinriktad undervisning?
· Avsnitt 25 · 15 min · Granskas den vetenskapliga grund skolan lutar sig emot?
· Avsnitt 26 · 15 min · Om hur sexåringar kan träna sin matematiska förmåga.
· Avsnitt 27 · 15 min · Om en ny modell för läs-och skrivträning.
· Avsnitt 28 · 15 min · Hur kan du hjälpa dina elever att uppnå läsflow?
· Avsnitt 29 · 15 min · Hur kan man leda en skola framgångsrikt?
· Avsnitt 30 · 15 min · Om vikten av studiehandledning vid undervisning av nyanlända elever.
· Avsnitt 31 · 15 min · Nyckeln till en fungerande skolgång för nyanlända elever.
· Avsnitt 32 · 15 min · Går det att undervisa utan läroböcker?
· Avsnitt 33 · 15 min · Hur kan Hans Roslings föreläsningar användas som lektionsunderlag?
· Avsnitt 34 · 15 min · Blir man bättre på källkritik om man själv är bra på att ljuga?
· Avsnitt 35 · 15 min · Hur kan skolverksamheten organiseras för att gynna alla elever?
· Avsnitt 36 · 15 min · Ta makten över vilken bild andra får av dig på nätet.
· Avsnitt 37 · 15 min · Om hur man kan bli bättre på att se varje elev som en individ.
· Avsnitt 38 · 15 min · Vilka förutsättningar påverkar skolorna i Djursholm?
· Avsnitt 39 · 15 min · Om varför lydiga barn löper större risk för övergrepp på nätet.
· Avsnitt 40 · 15 min · Har kan lärare kommunicera med föräldrar som är analfabeter?
· Avsnitt 41 · 15 min · Vilken digital kompetens behövs i ett utbildningsutbyte med Kina?
· Avsnitt 42 · 15 min · Vilken digital strategi ska skolbiblioteken använda?
· Avsnitt 43 · 15 min · Om taktila bilderböcker för barn utan syn.
· Avsnitt 44 · 15 min · Vilken betydelse har rektors attityd i mötet med nyanlända elever?
· Avsnitt 45 · 15 min · Hur kan man få män att börja läsa tillsammans med sina barn?
· Avsnitt 46 · 15 min · Hur får man lärare att dela med sig av sin kunskap till andra lärare?
· Avsnitt 47 · 15 min · Om att utveckla sin undervisning och höja sin kompetens som lärare.
· Avsnitt 48 · 15 min · Kan man låta eleverna leda sina utvecklingssamtal i skolan?
· Avsnitt 49 · 15 min · Hur bygger man undervisning på vetenskaplig grund?
· Avsnitt 50 · 15 min · Lena Adamson berättar om Skolforskningsinstitutets arbete.
· Avsnitt 51 · 15 min · Hur påverkar motion inlärningsförmågan?
· Avsnitt 52 · 15 min · Om faser nyanlända elever går igenom för att lära sig svenska.
· Avsnitt 53 · 15 min · Hur kan du som lärare hantera konflikter du delvis bidragit till?
· Avsnitt 54 · 15 min · På vilket sätt kan lärare använda dokumentkamera i undervisningen?
· Avsnitt 55 · 15 min · Hur skapar man trygghet och trivsel i en ny stor skolorganisation?
· Avsnitt 56 · 16 min · Vad är det som gör en lättläst bok just lättläst?
· Avsnitt 57 · 15 min · Hur ska skolan hjälpa barn med handling- och konsekvensanalys?
· Avsnitt 58 · 16 min · Hur ska lärare utföra skolans kompensatoriska uppdrag i praktiken?
· Avsnitt 59 · 16 min · Hur lär man elever strategier för att ställa krav på skolan?
· Avsnitt 60 · 16 min · Gör fotbollsspelare som ägnar sig åt läsning och kultur fler mål?
· Avsnitt 61 · 17 min · Hur gör man för att få in digitala kunskaper i skolans ämnen?
· Avsnitt 62 · 14 min · Hur kan man utveckla skolan för lärande på lika villkor?
· Avsnitt 63 · 14 min · Enkla vägar till läromedel på webben.
· Avsnitt 64 · 15 min · Om kollegialt lärande i skolutvecklingsarbete.
· Avsnitt 65 · 16 min · Om behovet av ett gemensamt språk för hur barn leker på fritids.
· Avsnitt 66 · 15 min · Kan könsneutrala formuleringar i kursmaterial påverka studieresultat?
· Avsnitt 67 · 16 min · Hur utformar man nationella prov för elever som inte ser?
· Avsnitt 68 · 16 min · Hur gör man en mattebok för elever med blindhet?
· Avsnitt 69 · 16 min · Om en undersökning som inte har fått speciellt mycket uppmärksamhet.
· Avsnitt 70 · 14 min · Hur gör man egentligen för att flippa ett ämne som slöjd?
· Avsnitt 71 · 15 min · Vilka är fördelarna med att inkludera särskolan i ordinarie skolan?
· Avsnitt 72 · 21 min · Sissela Nutley om vad lärare och elever bör känna till om hjärnan.
· Avsnitt 73 · 19 min · Vad är viktigt att ha med i en skolbiblioteksplan?
· Avsnitt 74 · 16 min · Hur kan man göra för att minska talrädsla?
· Avsnitt 75 · 19 min · Hur kan man identifiera och arbeta med elever med särskild begåvning?
· Avsnitt 76 · 16 min · Hur hanterar man konflikter smart?
· Avsnitt 77 · 15 min · När är det bra att visa illustrationer och bilder i undervisningen?
· Avsnitt 78 · 19 min · Om undervisning med spel för elever med neuropsykiatriska diagnoser.
· Avsnitt 79 · 26 min · Vad innebär det att "kunna ett ord"?
· Avsnitt 80 · 19 min · Psykologen Malin Gren Landell har forskat i skolfrånvaro.
· Avsnitt 81 · 15 min · Om hur skolan kan stötta hbtq-elever.
· Avsnitt 82 · 17 min · Allt fler pojkar lämnar skolan utan att nå kunskapsmålen.
· Avsnitt 83 · 13 min · Hälften av Sveriges elever saknar fungerande skolbibliotek.
· Avsnitt 84 · 18 min · Om vikten av samsyn på arbetet med elever med NPF.
· Avsnitt 85 · 14 min · Hur påverkas pedagogens roll av digitaliseringen av skolan?
· Avsnitt 86 · 15 min · Räcker källkritik i elevers mediekonsumtion?
· Avsnitt 87 · 15 min · Så kan man få igång ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
· Avsnitt 88 · 15 min · Näringsbrist och sömnbrist påverkar kroppen och inlärningen negativt.
· Avsnitt 89 · 16 min · Om nyanlända elevers behov av sexualkunskap.
· Avsnitt 90 · 15 min · Vad säger gymnasieeleverna när de får analysera bilderböcker för barn?
· Avsnitt 91 · 16 min · Om att arbeta med cirkelmodellen i undervisningen.
· Avsnitt 92 · 15 min · Hur kan man skapa tillåtande samtalsklimat och prata om värdegrund?
· Avsnitt 93 · 16 min · Att prata om hur man räknar kan öka förståelsen och inlärningen.
· Avsnitt 94 · 12 min · Gör digital matteundervisning att fler elever lär sig mer?
· Avsnitt 95 · 15 min · Vad händer när man installerar porrfilter på datorer eller nätverk?
· Avsnitt 96 · 16 min · Hur man bäst förebygger att elever skadas under utbildningen.
· Avsnitt 97 · 21 min · Studier visar högre psykisk ohälsa bland hbtq-elever.
· Avsnitt 98 · 22 min · Norrtälje kommun har beslutat att NPF-säkra alla sina skolor.
· Avsnitt 99 · 15 min · Hur ska lärare förhålla sig till ofullständiga handlingsplaner?
· Avsnitt 100 · 49 min · Hans drivkraft var att bilda folket och göra samhället bättre.
27 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Hur kan man hjälpa de minsta barnen att utveckla sitt språk?
28 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Hur ska man bemöta barn från flerspråkiga familjer?
8 min · Strategier för läsförståelse · De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.
1 tim 29 min · UR Samtiden - Förskolesummit 2015 · Pirjo Lahdenperä om att arbeta med det mångkulturella.
· 15 min · NPF-podden · Hur kan man hjälpa barn att sluta känna panik inför förskolan?
1 tim 11 min · UR Samtiden - Förskolesummit 2017 · Vad räknas som undervisning och vem får bedriva den?
12 min · UR Samtiden - Förskolesummit 2015 · Statssekreterare Helene Öberg om vad regeringen gör för förskolan.
1 min 16 sek · Lektionstips på minuten · Hur ger man extra stöd till barn som använder teckenspråk?
52 min · UR Samtiden - Förskolesummit 2017 · Att bygga goda relationer till barnen är avgörande för bra pedagogik.
1 tim 22 min · UR Samtiden - Se barnet i förskolan · På varje förskoleavdelning och i varje klass finns barn som kräver mer.