series

Språket i ämnet

Om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar

Programbild

Stort stoff - många förmågor

Om programmet

Ett sätt att arbeta språkutvecklande är synliggöra sambandsord i texter och att ge eleverna mer taltid än lärarna. Det menar SO-läraren Michael Öhlin. På Ronnaskolan i Södertälje, som har tvålärarsystem, samarbetar Michael Öhlin i årskurs nio både med SO-läraren Andreas Cederlöf och studiehandledaren Alham Lali i arabiska. På dagens lektion i källkritik använder lärarna sig bland annat av s.k. begreppskort.

Ämnesord:
Källkritik, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Michael Öhlin, Andreas Cederlöf, Alham Lali

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Information och media, Informationssökning och källkritik, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Samhällskunskap

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program