Till huvudinnehåll
series

Språket i ämnet

Om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar

Programbild

Tyst läsning vs läsgemenskap

Om programmet

Historieläraren Anna Nord införde för ett par år sen lässtrategier i gymnasiets sista år på Stagneliusskolan i Kalmar. Anna har strategierna från "reciprocal teaching" - dialog i ömsesidighet - som grund och bearbetar texterna i ämnet före, under och efter läsning. Här är vi med under en lektion i historia. "Förr så var läsningen endast en väg framåt, nu är läsningen själva undervisningen", "Ingen elev ska gå ut ur klassrummet utan att ha förstått texten", säger Anna Nord i reportaget.

Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2023
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Anna Nord

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Pedagogiska riktningar, Svenska, Läsning

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program