series

Programmera mera 2.0 - lektionstips

Konkreta tips på hur man kan få in programmering i undervisningen.

• Lärarfortbildning

• Information och media, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, IT, medier och digital kompetens, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Programbild

Dataspel

Om programmet

Bakom avancerade spel finns mycket kod och arbete. Varje liten del i ett spel kräver kod som instruerar hur det ska se ut, låta och vad som ska hända. I en övning får elever läsa riktig kod skriven i C++ från ett spel. Nästa övning fokuserar på samarbete. Eleverna ska avgöra vilka olika roller som behövs för att ta fram ett spel och hur man fördelar arbetet rättvist. De ska göra en storyboard över spelet de ska göra och sen programmera det.

Ämnesord:
C++ (programspråk) , Datorspel, Digital kompetens, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Programmering, Programspråk, Spelprogrammering, Undervisning, Undervisning i tekniska ämnen
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Programledare
Karin Nygårds

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Information och media, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, IT, medier och digital kompetens, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program