


Begriplighet, termer och definitioner
Om programmet
Åsa Holmér, språkkonsult på Terminologicentrum (TNC), talar om vikten av att välja rätt ord. Hon tar upp både vanligare termer och fackspecifika ord. Det är viktigt att skriva begripligt, men hur mycket ska vi förenkla? Ska man skriva barnförlamning eller polio? Likbränning eller kremering? Urin eller kiss? Inspelat den 20 oktober 2017 på Citykonferensen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.
- Ämnesord:
- Lättläst, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Språkbruk, Undervisning
- Produktionsår
- 2017
- Talat språk
- Svenska
- Undertexter
- Svenska
- Föreläsare
- Åsa Holmér
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Högskola
- Ämne:
- Svenska, Språkbruk
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial