Till huvudinnehåll
series

UR Samtiden - Barns livsvillkor

Hur kan förutsättningarna för barn och familjer göras mer likvärdiga?

• Allmänbildande

• Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Programbild

Så går det i skolan för placerade barn

Om programmet

Att lyckas i skolan är en viktig faktor för ett bra liv. Forskning visar att barn och unga som placerats i HVB- eller familjehem presterar sämre i skolan än sina jämnåriga. Ingrid Höjer är professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet och berättar om hur unga påverkas av att bli placerade i samhällets vård och om vilka faktorer som varit stödjande för unga såväl som för fosterhemsföräldrar. Inspelat på Göteborgs universitet den 19 april 2018. Arrangör: Göteborgs universitet, FoU i Väst/GR, Västra Götalandsregionen/Folkhälsan, Länsstyrelsen och Göteborgs Stad.

Ämnesord:
Barn, Barn- och ungdomsvård, Differentieringsproblem, Familjehem, Hem för vård eller boende, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Social omsorg, Sociala frågor, Undervisning, Ungdomar
Produktionsår:
2018
Tillgänglig till:
30 juni 2023
Talat språk:
Svenska
Undertexter:
Svenska
Föreläsare:
Ingrid Höjer
Ladda ner programmet:

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program