series

Algoritmen

Om de mönster och formler som väver ihop oss med internet.

• Gymnasieskola

• Information och media, Internet och digitala medier

Programbild

Från Doom till Roblox – onlinespelets historia och kultur

Om programmet

Vad är det som lockar med att sitta framför en skärm och spela spel tillsammans med en grupp andra röster i örat? Spelindustrin omsätter miljarder, trots det har gejming inte lika folklig status som exempelvis film och tv. Varför? Vi snackar om onlinespelens kultur och historia tillsammans med två inbitna gejmare: Cissi Ramsby, eventplanerare på Paradox Interactive, och Evelina Galli, teknikexpert och techjournalist. Vi blir även serverade en tidslinje över onlinespelets historia, från Ataris konsoler till karantänfavoriten Among Us.

Ämnesord:
Datorspel, Historia, Internet, Onlinespel, Spel
Produktionsår
2022
Tillgänglig till
30 juni 2026
Talat språk
Svenska
Medverkande
Cissi Ramsby, Evelina Galli
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Skolämne:
Information och media, Internet och digitala medier

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program