series

Algoritmen

Om de mönster och formler som väver ihop oss med internet.

• Gymnasieskola

• Information och media, Internet och digitala medier

Programbild

Från Doom till Roblox – onlinespelets historia och kultur

Om programmet

Vad är det som lockar med att sitta framför en skärm och spela spel tillsammans med en grupp andra röster i örat? Spelindustrin omsätter miljarder, trots det har gejming inte lika folklig status som exempelvis film och tv. Varför? Vi snackar om onlinespelens kultur och historia tillsammans med två inbitna gejmare: Cissi Ramsby, eventplanerare på Paradox Interactive, och Evelina Galli, teknikexpert och techjournalist. Vi blir även serverade en tidslinje över onlinespelets historia, från Ataris konsoler till karantänfavoriten Among Us.

Ämnesord:
Datorspel, Historia, Internet, Onlinespel, Spel
Produktionsår
2022
Tillgänglig till
30 juni 2026
Talat språk
Svenska
Medverkande
Cissi Ramsby, Evelina Galli
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Ämne:
Information och media, Internet och digitala medier

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

19 juli 2022
12 juli 2022
21 juni 2022
14 juni 2022
7 juni 2022
26 apr 2022
12 apr 2022
1 mars 2022