series

Varför ska jag rösta? - syntolkat

Häng med på spännande möten och utmaningar i demokratins tecken!

• Anpassad gymnasieskola

• Samhällskunskap, Politik och statskunskap

Programbild

Valet och tiden efteråt

Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning

Om programmet

Vem får rösta? Hur går ett val till? Och vad händer efter valet? Och vad ska politikerna vi röstat fram jobba med? Deltagarna Fatou, Mir, Maria och Markus får testa att rösta på samma sätt som man gör i vallokalen på valdagen och de träffar riksdagens talman och får veta mer om hans arbetsuppgifter och om riksdagen. Vi möter även Laila och Michael. Michael har alltid fått rösta, men inte Laila! Orättvist, tycker de båda två.

Ämnesord:
Demokrati, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap, Sverige, Sveriges politik, Val (statsvetenskap), Väljare
Produktionsår
2022
Tillgänglig till
30 juni 2026
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Syftet är att ge förståelse för vad demokrati är samt färdigheter i informationssökning, värdering och källkritik, hur man kan gå till väga för att själv vara med och påverka och hur det rent konkret går till att rösta. Genom övning i att göra sin röst hörd motiveras eleverna till aktivt deltagande i den demokratiska processen och till att rösta på valdagen.

Utbildningsnivå:
Anpassad gymnasieskola
Skolämne:
Samhällskunskap, Politik och statskunskap

Vi jobbar med att ta fram material för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program