series

Alltid söka sanningen - syntolkat

Kan ordförande Kjelle få ordning på föreningen som går på det mesta?

• Grundskola 4-6

• Information och media

Programbild

Om dold reklam

Om programmet

Carlos i föreningen Alltid söka sanningen påstår att han har träffat en enhörning i skogen. Ordförande Kjelle försöker få honom på bättre tankar. Vi får veta vad dold reklam är och om det är tillåtet. Reklamombudsmannen och influencern Tiktok-Chrille jobbar båda med reklam men på helt olika sätt. Ofta hör man om algoritmer, men hur fungerar de, och hur styr de vår konsumtion?

Ämnesord:
Barn och reklam, Internet, Källkritik, Marknadsföring via sociala medier, Mediekompetens, Reklam, Sociala medier
Produktionsår
2023
Tillgänglig till
30 juni 2028
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Syftet är att eleverna ska kunna skilja mellan olika sorters källor och öka deras förståelse för mediernas olika funktion. De ska också få förmåga att känna källtillit till trovärdiga källor. Dessutom vill serien bidra till att eleverna utvecklar sitt kritiska och analytiska förhållningssätt till reklam och kommersiella budskap.

Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Skolämne:
Information och media

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program