series

Nordiska dyslexikongressen 2024

Föreläsningar kring läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Specialpedagogik

Programbild

Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk

Om programmet

Hur står det egentligen till med språkinlärningen för elever som har svenska som andraspråk? Undrar Helén Egerhag, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitet. Skillnaderna mellan elever med höga respektive låga resultat i svenska har ökat och det är i störst utsträckning flerspråkiga elever som halkar efter. Hur ska vi främja språkinlärningen för dessa elever? Inspelat den 23 augusti 2024 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangörer: Svenska dyslexistiftelsen och Svenska dyslexiföreningen.

Ämnesord:
Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Läsutveckling, Språkinlärning, Svenska som andraspråk, Undervisning
Produktionsår
2024
Tillgänglig till
30 juni 2026
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Föreläsare
Helén Egerhag
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Specialpedagogik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program