series

Skärmtid med Tyra och Tom

Om källkritik, nätvett, skärmar och digitaliseringens fallgropar.

• Grundskola F-3

• Information och media, Informationssökning och källkritik, Internet och digitala medier

Programbild

Smygreklam

Om programmet

Tom har fått 200 kronor av mamma för att gå på Lazerfield med bästisen Freja på lördag. Men när Toms idol Ultraman i en reklam uppmanar sina följare att köpa hans spelhandskar kan inte Tom låta bli att följa hans uppmaning. Handskarna visar sig vara värdelösa och nu är pengarna slut och Tom har inte sagt något till mamma eller Freja. Panelen diskuterar och nätexperten Karin Nygårds förklarar och ger råd.

Ämnesord:
Barn och internet, Internetreklam, Reklam
Produktionsår
2025
Tillgänglig till
30 juni 2029
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Programledare
Karin Nygårds

Pedagogiskt syfte

Korta, dramatiserade dilemman skapar identifikation och väcker barns intresse för medie- och informationskunnighet. Serien syftar till att elever utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information och kommersiella budskap samt får förståelse för hur digitaliseringen påverkar dem. Avsnittens olika teman är tänkta att spegla problem målgruppen kan ställas inför och bidra till ökad källkritik och källtillit. Serien kan fungera som samtalsstartare och ger verktyg och förslag på strategier att använda både på fritiden och i skolan.

Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Skolämne:
Information och media, Informationssökning och källkritik, Internet och digitala medier

Liknande program