series

UR Samtiden - Att bedöma lärande

Om formativ bedömning, lärande och läroplaner.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Betyg och bedömning

Programbild

Bedömning av kunskap

Om programmet

Astrid Pettersson, professor i pedagogik vid Stockholms universitet, säger att man inte kan frikoppla bedömningen från lärandet och lärotillfället. Hon talar om hur pedagogiken utvecklats från 1500-talets förhör via 1700-talets husförhör till 1960-talets feedback. Viktigast idag är: Vad ska bedömas? Och varför? Hon talar också om äkta frågor, alltså frågor som lärarna inte vet svaret på. Moderator: Petra Svensson. Från arrangemanget Bedömning av och för lärande. Inspelat 11 september 2013. Arrangör: Skolporten.

Ämnesord:
Betygsättning, Historia, Kunskapsprov, Pedagogik, Undervisning, Utvärdering, Utvärderingsmetodik
Produktionsår
2013
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Betyg och bedömning

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program