Till huvudinnehåll

Strategier för läsförståelse

En serie om att arbeta med läsförståelsestrategier. Vi följer hur en årskurs 3 och en årskurs 5 arbetar med strategierna i olika ämnen. Både elever och lärare delar med sig av sina tankar. I sista avsnittet testar Råby förskola hur de skulle kunna använda sig av strategierna i när de läser högt för barnen. Serien inleds med ett introducerande avsnitt där bland andra forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg uttalar sig. Som komplement till serien föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig ytterligare i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Programbild

Introduktion

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategierna och vad effekten har blivit. Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför vi bör undervisa i läsförståelse och att det gärna får ske så tidigt som möjligt. Som komplement till denna serie föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Om programmet

Ämnesord:

Läsförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning

Produktionsår:

2014

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Svenska, Läsning

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program