
UR Samtiden - Lättlästdagen 2018

Vårdad, enkel och begriplig
En del av UR:s program är bara tillgängliga för lärare, pedagoger och elever. Logga in för att spela.
Om programmet
Språklagen som kom 2009 innebar en skärpning av kraven på myndigheters språk. Enligt lagen ska språket i offentlig verksamhet vara vårdat, enkelt och begripligt. Detta brukar kallas klarspråk. Men hur gör man? Ingrid Olsson, språkvårdare på Språkrådet, berättar. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.
- Ämnesord:
- Klarspråk, Lättläst, Myndighetsspråk, Språk och samhälle, Språkvetenskap, Språkvård
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial