series

Lärlabbet

Fortbildning för pedagoger. Tema: ny som lärare, samt didaktik.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

Ordning och arbetsro i klassrummet

Om programmet

Var tredje högstadieelev säger att de saknar studiero i skolan, och lärare lägger mycket tid på ordningsfrågor. Några pedagoger och experter visar här hur man kan jobba för att skapa arbetsro i klassrummet. Ai Chinh, som är i början av sin lärarbana, har deltagit i projektet Lärare som ledare. Via lärarcoachen Linda har hon fått verktyg och metoder för att skapa studiero för eleverna. Och från flera håll betonas vikten av tydlighet, såväl när det gäller instruktioner som förväntade prestationer och uppförande.

Ämnesord:
Lärarrollen, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolan, Skoldisciplin, Skolpersonal, Undervisning
Produktionsår
2019
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Ai Chinh Nguyen, Sara Bruun, João Lopes
Programledare
Jenny Reichwald

Pedagogiskt syfte

Syftet är att inspirera och bidra till en bättre undervisning genom att ge konkreta och klassrumsnära tips, visa upp goda exempel grundade på beprövad erfarenhet samt att presentera forskning på vetenskaplig grund.

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Lärarroll och ledarskap

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program