

Mah-Jong - antimode
Om programmet
Mah-Jong, grundat 1966, var klädmärket som klädde 68-rörelsen och som tog avstånd från de trender som följer med mode. Det skulle alltid finnas basplagg för alla typer av kroppar och kläderna skulle vara tillverkade i Sverige. Margarita Feldman, arkivarie vid Centrum för näringslivshistoria, berättar utifrån Mah-Jongs första postorderkatalog från 1972. Inspelat den 19 maj 2021 på Centrum för näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för näringslivshistoria.
- Ämnesord:
- 1900-talet, Företag, Företagande, Historia, Kläder, Konfektionsindustri, Mah-Jong, Mode, Näringsliv, Sverige
- Produktionsår
- 2021
- Talat språk
- Svenska
- Undertexter
- Svenska
- Föreläsare
- Margarita Feldman
Dela programmet
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Högskola
- Ämne:
- Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv, Slöjd, Textil och mode
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial