series

UR Samtiden - Berättelser ur svensk näringslivshistoria

Föreläsningar och samtal om den svenska näringslivshistorien.

• Högskola

• Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv

Programbild

Mah-Jong - antimode

Om programmet

Mah-Jong, grundat 1966, var klädmärket som klädde 68-rörelsen och som tog avstånd från de trender som följer med mode. Det skulle alltid finnas basplagg för alla typer av kroppar och kläderna skulle vara tillverkade i Sverige. Margarita Feldman, arkivarie vid Centrum för näringslivshistoria, berättar utifrån Mah-Jongs första postorderkatalog från 1972. Inspelat den 19 maj 2021 på Centrum för näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för näringslivshistoria.

Ämnesord:
1900-talet, Företag, Företagande, Historia, Kläder, Konfektionsindustri, Mah-Jong, Mode, Näringsliv, Sverige
Produktionsår
2021
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Föreläsare
Margarita Feldman
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Samhällskunskap, Arbetsmarknad och arbetsliv, Slöjd, Textil och mode

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program