
Pedagogiskt ledarskap och agilt förhållningssätt
30 min · Vilka förutsättningar behövs för att lyckas i ett agilt ledarskap?
Samtal och debatter från Bokmässan 2021.
• Allmänbildande
• Svenska, Litteraturhistoria och författarporträtt
Panelsamtal/Intervju · 29 min
Hur mår barn och unga efter pandemin? Medverkande: Josefine Fälth, ordförande Sveriges Elevkårer; Rosalie Marbinah, demokratiambassadör, Seiran Alipour, socionom. Moderator är Sharon Jåma. Inspelat den 23 september 2021 på Svenska mässan i Göteborg. Arrangör: Arrangör: Liber, Lärarförbundet Skolledare, Natur & Kultur, Sanoma Utbildning och Nordiska Skolledarkongressen.
30 min · Vilka förutsättningar behövs för att lyckas i ett agilt ledarskap?
29 min · Hur kan man som skolledare möta elevernas frågor om klimatet?
30 min · Hur kan klassrummet fortsätta att vara en del av världen?
29 min · Hur skapar man och leder en organisation som stärker ämnesdidaktiken?
29 min · Hur mår barn och unga efter pandemin och vad behöver vi fokusera på?
28 min · Hur kan man öka engagemang, välmående och prestation på arbetsplatsen?
30 min · Hur får vi en likvärdig skola?
29 min · Kan man med samtalets hjälp skapa trygga och välmående medarbetare?
30 min · Vad betyder den ökande skolsegregationen ur ett demokratiperspektiv?
31 min · Hur kommer lärare och elever att jobba i skolan i framtiden?
30 min · Ett samtal om demokratifrämjande arbete historiskt och i framtiden.
31 min · Var går egentligen gränsen för vad man får uttrycka?
29 min · Hur kan vi göra för att skolan förblir jämlik för alla barn?
30 min · Vilket ansvar har Facebook och Google för innehållet som sprids?
30 min · Hur har rösträtten utvidgats under 1900-talet och vad händer framöver?
30 min · Har lärarna rätt förutsättningar för att undervisa i demokratifrågor?
30 min · Anders Kompass om demokratifrämjande arbete i Latinamerika.
30 min · Kina har successivt strypt det demokratiska utrymmet i Hongkong.
30 min · Vad gick fel och vad finns kvar av drömmarna från 2011?
30 min · Hur ser det politiska spelet i Kreml ut egentligen?
30 min · Vad är det i dagens samhälle som göder de högerextrema strömningarna?
30 min · Hatspråket har idag blivit det största hotet mot yttrandefriheten.
30 min · Kan generalerna vrida tillbaka klockan till den gamla tidens diktatur?
30 min · När gasen upptäcktes kom företagen och konflikten startade.
30 min · Vigdis Hjorth och Pajtim Statovci samtalar om sina författarskap.
29 min · Hur kan vi synliggöra och prata om rasismen i Sverige?
29 min · En paneldebatt om demokrati och dissensus - konstruktiv oenighet.
30 min · Hur stor del av vår identitet styrs av vårt arbete?
32 min · Ett samtal om hur kvinnornas historia har skildrats i litteraturen.
30 min · Ett samtal om humor och satir i den litterära visan.
30 min · Vilka argument och röster är det som hörs i debatten?
30 min · Statens medieråd har tagit fram 100 korta lektioner i MIK.
30 min · Ett samtal om skolans demokratiarbete.
27 min · Statens medieråd undersöker barns och ungas medievanor.
30 min · Hur kan du som lärare stärka MIK bland dina elever?
30 min · Vad kommer pandemin få för konsekvenser i Sverige?
30 min · Hur påverkas det demokratiska samtalet av rykten och desinformation?
31 min · Hur påverkar kriser samhället och hur slår de mot utsatta grupper?
30 min · Har barn en naturlig känsla för rättvisa och demokrati?
28 min · Forskning kan underlätta rektorers ledarskap och driva skolutveckling.
29 min · Om ett nytt fortbildningskoncept, helt digitalt.
29 min · Positiva effekter av att lärare och skolbibliotekarier samarbetar.
29 min · Ett samtal om MILSA, en stödplattform för migration och hälsa.
29 min · Om en skolas utveckling i vilken elevhälsan spelar en central roll.
30 min · Hur kan vi lära oss att bättre förstå, bemästra och prata om våld?
30 min · Vad kan skolan göra för att stärka barns och ungas psykiska hälsa?
28 min · Meditation kan hjälpa både elever och lärare i en stressig skolvardag.
30 min · Vilka är de avgörande faktorerna som gör en bättre lärare?
27 min · Ett samtal med de erfarna lärarna Max Scheja och Lena Geijer.
28 min · Varför läser killar mindre än tjejer och vad går det att göra åt det?
28 min · Att leka för lekens skull är en rättighet för barn.
26 min · Digitaliseringen har gett skolan nya arbetssätt.
28 min · Klassiska läroböcker är inte lika självklara i skolan längre.
28 min · Varför sjunker ungas läsning av skönlitteratur?
30 min · Vem är Jean-Claude Mourlevat och vad kännetecknar hans författarskap?
29 min · Många lärare får inte den kompetensutveckling de behöver.
29 min · Ett samtal om bristen på klassiska läromedel i skolan.
28 min · Hur kan skolan bädda för att ge framtidens medborgare rätt kompetens?
30 min · Ett samtal om sexualupplysningen i skolan.
27 min · Vad går det att göra åt skolsegregationen?
28 min · Ett samtal om varför skolvalen är så viktiga.
28 min · Micke Hermansson ger tips som kan förbättra inlärning och motivation.
28 min · Ofta är resurs- och tidsbrist det som gör att lärarna inte forskar.
Barn- och ungdomspsykiatri, Coronapandemin, Framtidsfrågor, Psykiatri, Psykisk hälsa, Psykisk hälsa hos barn, Ungdomar
2021
30 juni 2023
Allmänbildande
Biologi, Kropp och hälsa, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud· 29 min · Barnaministeriet dokumentär · 16-åriga Idun väntar på att få en diagnos. Frågorna är många.
· 53 min · Barnaministeriet dokumentär · Hur kan man som förälder upptäcka att ens barn tar droger?
· 53 min · Barnaministeriet dokumentär · När sjukdomen satte stopp för idrottandet blev onlinespel räddningen.
· 57 min · Barnaministeriet dokumentär · Kan djur hjälpa människor att lägga ett smärtsamt förflutet bakom sig?
20 min · UR Samtiden - Livssyn och livsmod · Vad man kan göra för att hjälpa unga som mår psykiskt dåligt?
28 min · Dolt under ytan · Vad krävs för att en elev med lång skolfrånvaro ska komma tillbaka?
28 min · Dolt under ytan · Hur gör man om man misstänker att ens barn missbrukar?
· 28 min · Dolt under ytan - syntolkat · Vad krävs för att en elev med lång skolfrånvaro ska komma tillbaka?