Till huvudinnehåll
series

Klimatkompis - syntolkat

Var med och lös den stora plastutmaningen - bli en klimatkompis!

• Grundskola F-3

• Biologi, Miljö, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teknik, Materiallära, Renhållning och avfallshantering

Programbild

Uppdrag spanaren

I uppdraget Spanaren gäller det att undersöka sin närmiljö: klassrummet, idrottssalen, skolgården och skolköket. Spännande och reflekterade uppdrag som uppmuntrar eleverna till att reflektera över plast genom att undersöka var plastprodukter finns i deras närhet och vardag. Vilka plastprodukter går att återbruka? Kan klassen komma på alternativa material som plastprodukterna skulle kunna tillverkas i? Allt för att minska plastanvändningen.

Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning

Om programmet

Ämnesord:

Miljöarbete, Plastavfall, Plaster, Plastförpackningar, Skolan, Återanvändning, Återvinning

Produktionsår:

2021

Tillgänglig till:

30 juni 2025

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Programledare:

    Farah Abadi

Pedagogiskt syfte

Syftet med satsningen Klimatkompis är att ge elever i årskurs 3 hopp, kunskap och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling. Serien är ämnesövergripande och kopplar till Lgr11. Klimatkompis skapar handlingskraft och belyser frågor som; Vad är plast? Hur påverkar plast naturen? Hur kan jag förändra min användning av plast och plastprodukter?

Utbildningsnivå:

Grundskola F-3

Skolämne:

Biologi, Miljö, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teknik, Materiallära, Renhållning och avfallshantering

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program