Till huvudinnehåll
series

Seniorsurfarna

Hur blir vi digitalt delaktiga och gör våra röster hörda?

• Folkhögskola / Studieförbund

• Information och media, Informationssökning och källkritik, Internet och digitala medier, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Programbild

Motion med digitala hjälpmedel

Finns även som Syntolkat · Teckenspråkstolkat

Om programmet

Motion står på schemat. Med en pulsklocka får deltagarna lära sig hur de kan mäta sin puls under olika aktiviteter. Kattis ger dem sedan i uppdrag att med olika färdmedel ta sig till en utvald plats. Hasse åker för första gången i livet buss i storstadens kollektivtrafik. Fixar han att köpa biljett med sin smarta telefon? Ann och Michael testar elsparkcyklar och tar sig vindsnabbt till platsen - eller gör de verkligen det? Och vad uppskattar deltagarna mest, motions- eller meditationsapparna?

Ämnesord:
Databehandling, Datasystem, Datorer, Digital kompetens, IT, Informationsteknik, Meditation, Motion, Puls (medicin), Teknik, Tillämpningsprogram, Äldre och internet
Produktionsår:
2021
Tillgänglig till:
30 juni 2026
Talat språk:
Svenska
Undertexter:
Svenska
Programledare:
Kattis Ahlström
Medverkande:
Ann Westin, Michael Segerström, Viveca Lärn, Hasse Andersson

Pedagogiskt syfte

Syftet är, att på ett underhållande sätt, visa hur digitala kunskaper kan göra nytta i vardagen, hur man blir bättre på källkritik och på att upptäcka och använda de tekniska hjälpmedel som finns. Insatser som tillsammans möjliggör en digital delaktighet.

Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Skolämne:
Information och media, Informationssökning och källkritik, Internet och digitala medier, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

      Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

      Liknande program