Till huvudinnehåll
series

Osynliga sår

Barn berättar om att ha ångest och må dåligt hemma.

• Grundskola 4-6, Grundskola 7-9

• Samhällskunskap, Barns rättigheter

Programbild

Till dig som pedagog

Om programmet

Intervju med psykologen och författaren Reyhaneh Ahangaran om hur undervisningen kan läggas upp kring programmen i serien Osynliga sår. Som pedagog får du tips på hur du kan prata om svåra frågor i klassrummet, hur du kan agera om du misstänker att elever är utsatta på något sätt, samt hur ni i kollegiet och elevhälsoteamet kan förbereda er tillsammans.

Ämnesord:
Barn som far illa, Lärare och elever, Skolan, Skolhälsovård, Skolsociala åtgärder, Undervisning
Produktionsår
2022
Tillgänglig till
30 juni 2026
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Reyhaneh Ahangaran, Joy Klackenberg

Pedagogiskt syfte

Syftet är att lyfta barnets rättigheter i enlighet med svensk lag och barnkonventionen, samt visa vilka sociala skyddsnät som finns. Men också att lyfta känslan av skuld och skam från det utsatta barnet och att skapa förståelse. Detta är en del av det centrala innehållet i läroplanen för årskurserna 4-6 i SO, men serien fungerar även för högstadiet och för en vuxen publik.

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Elevhälsa, Samhällskunskap, Barns rättigheter

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

      Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

      Liknande program