series

Friare kan ingen vara

Vad är fritidshemmens och fritidspedagogernas roll?

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Fritidspedagogik

Programbild

Trygga barn är fria barn

Om programmet

Fritidspedagogen Sanne Undestam på Färjestadens skola i Mörbylånga arbetar gärna med drama, ofta tematiskt. Temat genomsyrar då hennes skolsamverkan i bildanalys, teaterövningar och aktiviteter inom slöjd o hantverk; just nu i ett Mumintema Samtidigt känner hon ett stort engagemang i och frustration över hur hennes yrkesroll hanteras politiskt. I ett brev till Jan Björklund och utbildningsutskottet på ett privat initiativ uttrycker hon sin besvikelse över den förkortade utbildningen för fritidspedagoger och över att de inte ska få legitimation. Sanne är nöjd med sin roll på skolan och uppmanar kollegor att bli tydligare med sitt uppdrag, läsa styrdokumenten och hävda sin rätt gentemot skolledning, lärare och föräldrar. Vi möter också Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén, som sammanfattar fritidspedagogernas uppdrag och som anser att fritidspedagogerna hamnat längst ned i prioritering. Hon påminner om att det kan bli dyrt att inte låta barn få kosta vad de borde få kosta.

Ämnesord:
Fritidshem, Fritidspedagoger, Grundskolan, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Skolan, Skolpersonal, Undervisning
Produktionsår
2011
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Fritidspedagogik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program