Att nå fram till hemmasittarna
· Avsnitt 1 · 15 min · Att nå fram till en elev som vägrar gå till skolan är svårt.
Samtal med personer i eller utanför det pedagogiska fältet.
• Lärarfortbildning
• Pedagogiska frågor
Avsnitt 60·16 min
Fotbollsspelare som ägnar sig åt läsning och kultur gör fler mål, det hävdar kulturcoachen Karin Wahlén. I hennes arbete med det allsvenska fotbollslaget Östersunds FK kräver hon därför att spelarna deltar i olika kulturprojekt, vilket numera även står inskrivet i deras kontrakt. Bland annat har spelarna engagerat sig i ungdomars läsning genom projektet Passa boken, satt upp olika typer av teaterföreställningar och agerat dansare i en uppsättning av baletten Svansjön. Karin Wahlén tes är att om du utmanar dig själv på ett område, så påverkar det dig även på andra arenor i livet. En strategi som borde fungera lika väl på en fotbollsplan som i ett klassrum
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial· Avsnitt 1 · 15 min · Att nå fram till en elev som vägrar gå till skolan är svårt.
· Avsnitt 2 · 15 min · Jakob Möllstam anser att alla lärare ska digitalisera sin undervisning.
· Avsnitt 3 · 15 min · Om förstelärare och vad de kan göra för skolutvecklingen.
· Avsnitt 4 · 15 min · En lärare som inte vågar tramsa är dömd att misslyckas.
· Avsnitt 5 · 15 min · Utveckla din lärarroll!
· Avsnitt 6 · 15 min · Hur får man sina elever att inse det vackra i matematik?
· Avsnitt 7 · 15 min · Vad kan skolan göra för att få unga att läsa mer?
· Avsnitt 8 · 15 min · Hur kan man få elever att vilja läsa mer med hjälp av serier?
· Avsnitt 9 · 15 min · Hur påverkas undervisningen med en erfaren elev som hjälplärare?
· Avsnitt 10 · 15 min · Hur kan man använda surfplattor i förskolan?
· Avsnitt 11 · 15 min · Okynnessurfande elever i Falkenbergs skolor, eller?
· Avsnitt 12 · 15 min · Hur undervisar man högstadieelever utan att ge några läxor?
· Avsnitt 13 · 15 min · Fem dagar har passerat sedan attacken på Kronanskolan i Trollhättan.
· Avsnitt 14 · 15 min · Om att flytta gränserna för vad som anses vara normalt.
· Avsnitt 15 · 15 min · Statistiska centralbyrån databas är en guldgruva för skolan.
· Avsnitt 16 · 15 min · Hur hänger språkundervisning och läsförståelse ihop?
· Avsnitt 17 · 15 min · Måste man fullt förstå en text för att få en stor läsupplevelse?
· Avsnitt 18 · 15 min · För många lärarstudenter kan bidra till sämre utbildade lärare.
· Avsnitt 19 · 15 min · Hur får man elever att ta till sig den feedback de får?
· Avsnitt 20 · 15 min · Vad händer i hjärnan hos elever när de får feedback?
· Avsnitt 21 · 15 min · En viktig resurs för elevers lärande är deras klasskamrater.
· Avsnitt 22 · 15 min · Hur kan man som lärare bidra till elevers kreativa tänkande?
· Avsnitt 23 · 15 min · Hur tar skolan hand om elever med en väl utvecklad empatisk förmåga?
· Avsnitt 24 · 15 min · Hur kan lärare arbeta med språkinriktad undervisning?
· Avsnitt 25 · 15 min · Granskas den vetenskapliga grund skolan lutar sig emot?
· Avsnitt 26 · 15 min · Om hur sexåringar kan träna sin matematiska förmåga.
· Avsnitt 27 · 15 min · Om en ny modell för läs-och skrivträning.
· Avsnitt 28 · 15 min · Hur kan du hjälpa dina elever att uppnå läsflow?
· Avsnitt 29 · 15 min · Hur kan man leda en skola framgångsrikt?
· Avsnitt 30 · 15 min · Om vikten av studiehandledning vid undervisning av nyanlända elever.
· Avsnitt 31 · 15 min · Nyckeln till en fungerande skolgång för nyanlända elever.
· Avsnitt 32 · 15 min · Går det att undervisa utan läroböcker?
· Avsnitt 33 · 15 min · Hur kan Hans Roslings föreläsningar användas som lektionsunderlag?
· Avsnitt 34 · 15 min · Blir man bättre på källkritik om man själv är bra på att ljuga?
· Avsnitt 35 · 15 min · Hur kan skolverksamheten organiseras för att gynna alla elever?
· Avsnitt 36 · 15 min · Ta makten över vilken bild andra får av dig på nätet.
· Avsnitt 37 · 15 min · Om hur man kan bli bättre på att se varje elev som en individ.
· Avsnitt 38 · 15 min · Vilka förutsättningar påverkar skolorna i Djursholm?
· Avsnitt 39 · 15 min · Om varför lydiga barn löper större risk för övergrepp på nätet.
· Avsnitt 40 · 15 min · Har kan lärare kommunicera med föräldrar som är analfabeter?
· Avsnitt 41 · 15 min · Vilken digital kompetens behövs i ett utbildningsutbyte med Kina?
· Avsnitt 42 · 15 min · Vilken digital strategi ska skolbiblioteken använda?
· Avsnitt 43 · 15 min · Om taktila bilderböcker för barn utan syn.
· Avsnitt 44 · 15 min · Vilken betydelse har rektors attityd i mötet med nyanlända elever?
· Avsnitt 45 · 15 min · Hur kan man få män att börja läsa tillsammans med sina barn?
· Avsnitt 46 · 15 min · Hur får man lärare att dela med sig av sin kunskap till andra lärare?
· Avsnitt 47 · 15 min · Om att utveckla sin undervisning och höja sin kompetens som lärare.
· Avsnitt 48 · 15 min · Kan man låta eleverna leda sina utvecklingssamtal i skolan?
· Avsnitt 49 · 15 min · Hur bygger man undervisning på vetenskaplig grund?
· Avsnitt 50 · 15 min · Lena Adamson berättar om Skolforskningsinstitutets arbete.
· Avsnitt 51 · 15 min · Hur påverkar motion inlärningsförmågan?
· Avsnitt 52 · 15 min · Om faser nyanlända elever går igenom för att lära sig svenska.
· Avsnitt 53 · 15 min · Hur kan du som lärare hantera konflikter du delvis bidragit till?
· Avsnitt 54 · 15 min · På vilket sätt kan lärare använda dokumentkamera i undervisningen?
· Avsnitt 55 · 15 min · Hur skapar man trygghet och trivsel i en ny stor skolorganisation?
· Avsnitt 56 · 16 min · Vad är det som gör en lättläst bok just lättläst?
· Avsnitt 57 · 15 min · Hur ska skolan hjälpa barn med handling- och konsekvensanalys?
· Avsnitt 58 · 16 min · Hur ska lärare utföra skolans kompensatoriska uppdrag i praktiken?
· Avsnitt 59 · 16 min · Hur lär man elever strategier för att ställa krav på skolan?
· Avsnitt 60 · 16 min · Gör fotbollsspelare som ägnar sig åt läsning och kultur fler mål?
· Avsnitt 61 · 17 min · Hur gör man för att få in digitala kunskaper i skolans ämnen?
· Avsnitt 62 · 14 min · Hur kan man utveckla skolan för lärande på lika villkor?
· Avsnitt 63 · 14 min · Enkla vägar till läromedel på webben.
· Avsnitt 64 · 15 min · Om kollegialt lärande i skolutvecklingsarbete.
· Avsnitt 65 · 16 min · Om behovet av ett gemensamt språk för hur barn leker på fritids.
· Avsnitt 66 · 15 min · Kan könsneutrala formuleringar i kursmaterial påverka studieresultat?
· Avsnitt 67 · 16 min · Hur utformar man nationella prov för elever som inte ser?
· Avsnitt 68 · 16 min · Hur gör man en mattebok för elever med blindhet?
· Avsnitt 69 · 16 min · Om en undersökning som inte har fått speciellt mycket uppmärksamhet.
· Avsnitt 70 · 14 min · Hur gör man egentligen för att flippa ett ämne som slöjd?
· Avsnitt 71 · 15 min · Vilka är fördelarna med att inkludera särskolan i ordinarie skolan?
· Avsnitt 72 · 21 min · Sissela Nutley om vad lärare och elever bör känna till om hjärnan.
· Avsnitt 73 · 19 min · Vad är viktigt att ha med i en skolbiblioteksplan?
· Avsnitt 74 · 16 min · Hur kan man göra för att minska talrädsla?
· Avsnitt 75 · 19 min · Hur kan man identifiera och arbeta med elever med särskild begåvning?
· Avsnitt 76 · 16 min · Hur hanterar man konflikter smart?
· Avsnitt 77 · 15 min · När är det bra att visa illustrationer och bilder i undervisningen?
· Avsnitt 78 · 19 min · Om undervisning med spel för elever med neuropsykiatriska diagnoser.
· Avsnitt 79 · 26 min · Vad innebär det att "kunna ett ord"?
· Avsnitt 80 · 19 min · Psykologen Malin Gren Landell har forskat i skolfrånvaro.
· Avsnitt 81 · 15 min · Om hur skolan kan stötta hbtq-elever.
· Avsnitt 82 · 17 min · Allt fler pojkar lämnar skolan utan att nå kunskapsmålen.
· Avsnitt 83 · 13 min · Hälften av Sveriges elever saknar fungerande skolbibliotek.
· Avsnitt 84 · 18 min · Om vikten av samsyn på arbetet med elever med NPF.
· Avsnitt 85 · 14 min · Hur påverkas pedagogens roll av digitaliseringen av skolan?
· Avsnitt 86 · 15 min · Räcker källkritik i elevers mediekonsumtion?
· Avsnitt 87 · 15 min · Så kan man få igång ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
· Avsnitt 88 · 15 min · Näringsbrist och sömnbrist påverkar kroppen och inlärningen negativt.
· Avsnitt 89 · 16 min · Om nyanlända elevers behov av sexualkunskap.
· Avsnitt 90 · 15 min · Vad säger gymnasieeleverna när de får analysera bilderböcker för barn?
· Avsnitt 91 · 16 min · Om att arbeta med cirkelmodellen i undervisningen.
· Avsnitt 92 · 15 min · Hur kan man skapa tillåtande samtalsklimat och prata om värdegrund?
· Avsnitt 93 · 16 min · Att prata om hur man räknar kan öka förståelsen och inlärningen.
· Avsnitt 94 · 12 min · Gör digital matteundervisning att fler elever lär sig mer?
· Avsnitt 95 · 15 min · Vad händer när man installerar porrfilter på datorer eller nätverk?
· Avsnitt 96 · 16 min · Hur man bäst förebygger att elever skadas under utbildningen.
· Avsnitt 97 · 21 min · Studier visar högre psykisk ohälsa bland hbtq-elever.
· Avsnitt 98 · 22 min · Norrtälje kommun har beslutat att NPF-säkra alla sina skolor.
· Avsnitt 99 · 15 min · Hur ska lärare förhålla sig till ofullständiga handlingsplaner?
· Avsnitt 100 · 49 min · Hans drivkraft var att bilda folket och göra samhället bättre.
27 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Hur kan man hjälpa de minsta barnen att utveckla sitt språk?
28 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Hur ska man bemöta barn från flerspråkiga familjer?
5 min · Pedagogikens giganter · Han ledde Reggio Emilias kommunala daghem som inspirerat hela världen.
4 min 33 sek · Pedagogikens giganter · Han var en av de första som talade om handens pedagogik.
28 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Om effekterna vuxnas språk och beteende har på barnen.
1 tim 10 min · UR Samtiden - Att upptäcka nya världar · Under leken kan barnen bearbeta viktiga frågor som skuld och död.
28 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Hur går det till när barn lär sig att tala?
28 min · Idrottslärarens drömmar och dilemman · Hur anpassar man lektionerna efter elevernas individuella förutsättningar?
28 min · Jakten på det demokratiska klassrummet · Om sokratiska samtal på schemat med målet att utveckla tänkandet.
57 min · UR Samtiden - Specialpedagogik · Elever som undervisas på sitt andraspråk får inte hjälp med sin dyslexi.