Till huvudinnehåll
series

Didaktorn

Samtal med personer i eller utanför det pedagogiska fältet.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Att bemöta extremism i skolan

Att bemöta extremism i skolan

Om programmet

De kommunala handlingsplaner som styr hur skolan ska jobba mot våldsbejakande extremism är ofta slarviga, ofullständiga och riskerar att motverka sitt syfte. Det visar en granskning som Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet gjort. Christer Mattsson, doktor i pedagogiskt arbete, med mångårig erfarenhet av arbete med ungas radikalisering, säger att delar i handlingsplanerna kan ses som uppmaning till lagbrott, till exempel åsiktsregistrering av elever. Han menar att lärare på de orter där det förekommer rekrytering till radikala grupper behöver fortbildning och stöd.

Ämnesord:
Extremism, Radikalisering, Skolan, Skolpersonal, Skolsociala åtgärder, Sverige, Undervisning
Produktionsår:
2018
Tillgänglig till:
30 juni 2023
Talat språk:
Svenska
Programledare:
Natanael Derwinger
Medverkande:
Christer Mattsson
Ladda ner programmet:

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Skola och samhälle

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program