Högkulturer
· Avsnitt 1 · 14 min · Hur levde, arbetade och tänkte människor i by i det forntida Egypten?
Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning
Utan hjälp från de länder som de europeiska stormakterna hade koloniserat hade förmodligen andra världskrigets historia sett annorlunda ut. Men hur var det för de soldater som fick lämna sina familjer på andra sidan jorden för att kriga för ett land som behandlade dem illa? Emma åker till armémuseum där Olle Westerberg, museipedagog, visar henne hur en kolonialsoldat fick gå ut i strid utan vare sig lämplig utrustning eller bra kläder. Özz går metodiskt igenom hur andra världskriget började, hur det fortskred och hur det gick till slut.
Syftet är att ge kunskaper om händelser, samhällsomvandlingar, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder. Eleverna blir medvetna om hur historieskrivningen fokuserat på vissa perspektiv och valt bort andra (historiebruk). Tidslinjer ger eleverna en kronologisk överblick som stärker deras historiemedvetande.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial