


Falskt eller hårdvinklat?
Om programmet
Hur ska man kunna lita på media när samma nyhet kan beskrivas på så olika sätt? När EU-parlamentet skulle rösta om en ny naturlag var debatten hård. I media beskrevs det antingen som en seger för klimatet eller som en katastrof för jord- och skogsbruket. Hur kan det vara så olika och var går egentligen gränsen mellan hårdvinklat - och falskt?
- Ämnesord:
- Desinformation, Europeiska unionen, Fejkade nyheter, Indoktrinering, Internationella relationer, Internationellt samarbete, Journalistik, Kunskapsteori, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Propaganda, Samhällsvetenskap, Vetenskapsteori
- Produktionsår
- 2024
- Talat språk
- Svenska
- Undertexter
- Svenska
Dela programmet
Pedagogiskt syfte
Syftet är att med utgångspunkt i aktuella nyheter och händelser kopplade till EU-sfären avkoda nyhetsrapporteringen och skapa förståelse för hur, av vem och i vilket syfte falska nyheter och desinformation sprids.
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Ämne:
- Information och media, Samhällskunskap, Politik och statskunskap