series

När barnet blev barn

Vem definierar och bestämmer vad som är ett barn?

• Lärarfortbildning

• Historia, Pedagogiska frågor

Programbild

Det kompetenta barnet

Om programmet

Man kan säga att det var på 1980-talet som det skedde ett paradigmskifte i vår syn på barn. Från att ha sett barnen som tomma kärl som vuxna och pedagoger skulle fylla med kunskap, börjar vi tala om det kompetenta barnet. Men inte kompetens för arbetsliv som tidigare, utan kompetens för att ingå i olika sociala sammanhang och för att klara det alltmer komplexa liv som både barn och vuxna lever idag. Man framhäver barns förmågor och möjligheter istället för deras sårbarhet och omvårdnadsbehov.

Ämnesord:
1980-talet, Barnpsykologi, Barns utveckling, Pedagogik, Psykologi, Undervisning, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Produktionsår
2011
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska, Engelska, Franska, Arabiska, Dari, Pashto, Somaliska, Tigrinja

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Historia, Pedagogiska frågor

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program