series

Programmera mera 2.0 - syntolkat

Barn deltar i olika utmaningar som har med programmering att göra.

• Grundskola 4-6

• Information och media, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Programbild

Datorer

Om programmet

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Ämnesord:
Datorer, Digital kompetens, Programmering
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Programledare
Karin Nygårds

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Skolämne:
Information och media, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program