Till huvudinnehåll
series

Döva barns språkutveckling

Hur påverkar cochleaimplantat språkutvecklingen hos döva barn?

• Pedagogiska frågor, Specialpedagogik, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Programbild

Språk föder språk

Om programmet

Emelie Cramér-Wolrath är fil.dr. i specialpedagogik och berättar om hur små barns hjärnor lätt lär sig språk. Hon säger att språk förstärker varandra och att det tecknade språket hos ett dövt barn blir en bro till talat språk. Det är viktigt att få igång den språkliga kommunikationen tidigt hos barn och den kan ske med ansiktet, kroppen och genom att vara synlig.

Ämnesord:
Döva barn, Flerspråkighet, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Språkutveckling, Språkvetenskap, Teckenspråk
Produktionsår
2016
Tillgänglig till
30 juni 2023
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Emelie Cramér-Wolrath

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Specialpedagogik, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program