series

Musikens atomer

Historia, termer och fakta om artister varvas med ljudande exempel.

• Grundskola 4-6

• Musik, Instrument, Musikanvändning och påverkan, Musikens byggstenar, Musikhistoria, Musikskapande, Populärmusik

Programbild

Beyoncé, hits och sampling. Del 2

Om programmet

Fördjupningsdel. Vad är det som får musik att kännas mäktig? Kan ett ensamt instrument kännas mäktigt? Hanna och Axel betonar bildens och dansens betydelse för att förstärka musiken och göra den mäktig. Vad blir det för skillnad i känslan om en artist har tusen dansare på scen - jämfört med att vara ensam? Och hur kan ljus- och specialeffekter användas för att skapa olika stämningar? Slutligen går Hanna och Axel igenom beståndsdelarna i hårdrock, och gör en hårdrockversion av "Crazy in love".

Ämnesord:
2000-talet, Blåsinstrument, Förenta staterna, Hårdrock, Knowles, Beyoncé, 1981-, Musik, Musikhistoria, Sampling (musik)
Produktionsår
2018
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Skolämne:
Musik, Instrument, Musikanvändning och påverkan, Musikens byggstenar, Populärmusik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program