Till huvudinnehåll
series

Lärlabbet

Fortbildning för pedagoger. Tema: ny som lärare, samt didaktik.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

Ledarskap i klassrummet

Att läraren är en tydlig ledare är en av de viktigaste framgångsfaktorerna i undervisningen menar skolinspektionen, men hur gör man för att bli en bra ledare? Och vilken typ av ledarskap är det som krävs? Marcus, professor i pedagogik poängterar vikten av att vara väl förberedd och ha tydliga ramar, men att ett gott ledarskap också innebär att få eleverna att trivas, utvecklas och lära sig. Ann-Sofie, lärare i Motala, betonar vikten av att se eleverna när de kommer, "... och inte bara se, utan verkligen se", säger hon.

Om programmet

Ämnesord:

Arbetspsykologi, Ledarskap, Lärarrollen, Psykologi, Skolan, Skolpersonal, Tillämpad psykologi, Undervisning

Produktionsår:

2019

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Medverkande:

    Ann-Sofie Fredriksson, Marcus Samuelsson, Larry Ferlazzo

  • Programledare:

    Jenny Reichwald

Pedagogiskt syfte

Syftet är att inspirera och bidra till en bättre undervisning genom att ge konkreta och klassrumsnära tips, visa upp goda exempel grundade på beprövad erfarenhet samt att presentera forskning på vetenskaplig grund.

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Lärarroll och ledarskap

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program