Till huvudinnehåll
series

Klimatkompis - teckenspråkstolkat

Var med och lös den stora plastutmaningen - bli en klimatkompis!

• Grundskola F-3

• Biologi, Miljö och hållbarhet, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teckenspråk, Teknik, Materiallära, Renhållning och avfallshantering

Programbild

Uppdrag spanaren

Finns även som Syntolkat · Utan tolkning

Om programmet

I uppdraget Spanaren gäller det att undersöka sin närmiljö: klassrummet, idrottssalen, skolgården och skolköket. Spännande och reflekterade uppdrag som uppmuntrar eleverna till att reflektera över plast genom att undersöka var plastprodukter finns i deras närhet och vardag. Vilka plastprodukter går att återbruka? Kan klassen komma på alternativa material som plastprodukterna skulle kunna tillverkas i? Allt för att minska plastanvändningen.

Ämnesord:
Plastavfall, Plaster, Plastförpackningar, Skolan, Återanvändning, Återvinning
Produktionsår
2021
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Programledare
Farah Abadi

Pedagogiskt syfte

Syftet med satsningen Klimatkompis är att ge elever i årskurs 3 kunskap och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling. Serien är ämnesövergripande och kopplar till centralt innehåll inom flera kursplaner i Lgr22.

Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Skolämne:
Biologi, Miljö och hållbarhet, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teckenspråk, Teknik, Materiallära, Renhållning och avfallshantering

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

      Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

      Liknande program