series

UR Samtiden - Learning study

En nationell, lärarfortbildande konferens för forskare och lärare.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

I variationsteorins kölvatten

Om programmet

Anna Vikström berättar om variationsteorin, som ger möjlighet att tala om och utveckla undervisning på ett fritt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om att kunskap och förståelse kan värderas i relation till ett visst syfte, menar hon. Även mycket unga elever kan utveckla sin förståelse för tämligen abstrakt naturvetenskap om möjligheterna erbjuds dem. Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds. Med "rätt" undervisning kan även mycket unga elever utveckla en komplex förståelse.

Ämnesord:
Inlärning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Produktionsår
2010
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program