Till huvudinnehåll
series

Klimatkompis

Var med och lös den stora plastutmaningen - bli en klimatkompis!

• Grundskola F-3

• Biologi, Miljö och hållbarhet, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teknik, Materiallära

Programbild

Uppdrag spanaren

Finns även som Syntolkat · Teckenspråkstolkat

I uppdraget Spanaren gäller det att undersöka sin närmiljö: klassrummet, idrottssalen, skolgården och skolköket. Spännande och reflekterade uppdrag som uppmuntrar eleverna till att reflektera över plast genom att undersöka var plastprodukter finns i deras närhet och vardag. Vilka plastprodukter går att återbruka? Kan klassen komma på alternativa material som plastprodukterna skulle kunna tillverkas i? Allt för att minska plastanvändningen.

Om programmet

Ämnesord:

Miljöfrågor, Plastavfall, Plaster, Plastförpackningar, Skolan, Återanvändning, Återvinning

Produktionsår:

2021

Tillgänglig till:

30 juni 2025

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Programledare:

    Farah Abadi

Pedagogiskt syfte

Syftet med satsningen Klimatkompis är att ge elever i årskurs 3 kunskap och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling. Serien är ämnesövergripande och kopplar till centralt innehåll inom flera kursplaner i Lgr22.

Utbildningsnivå:

Grundskola F-3

Skolämne:

Biologi, Miljö, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teknik, Materiallära

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

      Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

      Liknande program