Till huvudinnehåll
series

Klimatkompis - syntolkat

Var med och lös den stora plastutmaningen - bli en klimatkompis!

• Grundskola F-3

• Biologi, Miljö och hållbarhet, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teknik, Materiallära, Renhållning och avfallshantering

Programbild

Uppdrag spanaren

Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning

I uppdraget Spanaren gäller det att undersöka sin närmiljö: klassrummet, idrottssalen, skolgården och skolköket. Spännande och reflekterade uppdrag som uppmuntrar eleverna till att reflektera över plast genom att undersöka var plastprodukter finns i deras närhet och vardag. Vilka plastprodukter går att återbruka? Kan klassen komma på alternativa material som plastprodukterna skulle kunna tillverkas i? Allt för att minska plastanvändningen.

Om programmet

Ämnesord:

Miljöarbete, Plastavfall, Plaster, Plastförpackningar, Skolan, Återanvändning, Återvinning

Produktionsår:

2021

Tillgänglig till:

30 juni 2025

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

  • Programledare:

    Farah Abadi

Pedagogiskt syfte

Syftet med satsningen Klimatkompis är att ge elever i årskurs 3 kunskap och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling. Serien är ämnesövergripande och kopplar till centralt innehåll inom flera kursplaner i Lgr22.

Utbildningsnivå:

Grundskola F-3

Skolämne:

Biologi, Miljö och hållbarhet, Avfall och återvinning, Hållbar utveckling, Teknik, Materiallära, Renhållning och avfallshantering

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program