Högkulturer
· Avsnitt 1 · 14 min · Hur levde, arbetade och tänkte människor i by i det forntida Egypten?
Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning
I samband med de europeiska upptäcktsresorna på 1400- och 1500-talen började europeiska länder kolonisera stora delar av världen. Emma ger Özz i uppgift att försöka ta reda på om Sverige verkligen var så oskyldigt i de här sammanhangen som vi gärna gör gällande. I Sápmi träffar han Åsa Össbo, forskare vid Várdduo, Centrum för samisk forskning. Hon berättar om hur Sverige tog över samernas landområden på 1600-talet. Özz lär också känna Inger-Ann Omma vars familj tvångsförflyttades. Emma berättar övergripande om hur övriga Europa koloniserade världen.
Syftet är att ge kunskaper om händelser, samhällsomvandlingar, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder. Eleverna blir medvetna om hur historieskrivningen fokuserat på vissa perspektiv och valt bort andra (historiebruk). Tidslinjer ger eleverna en kronologisk överblick som stärker deras historiemedvetande.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial