series

Forskare för framtiden

Möt forskare som formar morgondagen.

• Gymnasieskola

• Biologi, Kropp och hälsa

Programbild

Hur lär man sig ett språk?

Om programmet

Många av oss tror att det är helt omöjligt att lära oss kinesiska eller flytande franska. Men Marianne Gullberg vid Lunds universitet menar att det inte stämmer. Med hjälp av en mängd tekniska mätinstrument, bland annat så kallad motion capture, försöker hon och hennes team att kartlägga hur vår omedvetna språkbearbetning går till. De har kommit fram till att språkinlärning har mycket lite att göra med hur vi behärskar olika språkregler. I stället vill hon poängtera hur oerhört viktigt det är med gester. - Språk är tal och gest och flerspråkighet är naturligt. Och om 20 år kommer fler än jag ha förstått det, säger Marianne Gullberg.

Ämnesord:
Flerspråkighet, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Språkinlärning, Språkpsykologi, Språkundervisning, Språkvetenskap, Undervisning
Produktionsår
2015
Tillgänglig till
31 mars 2024 (3 dagar)
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Marianne Gullberg

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Svenska, Språkbruk

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program