series

Fejkskolan

En poddserie som vill utmana vårt kritiska tänkande.

• Gymnasieskola, Grundskola 7-9

• Historia, Historieanvändning, Information och media, Informationssökning och källkritik, Samhällskunskap

Programbild

Marx och Trump - riktade budskap och anpassad information

Om programmet

Donald Trumps politiska utspel under sin valkampanj kunde ofta verka improviserade. Men han hade gjort en noggrann research innan han gav sina vallöften. Trump kommunicerar till stor del genom sociala medier, ofta genom microtargeting. Men han var inte först med att anpassa sig efter publiken. I mitten av 1900-talet var Bröderna Marx biodukens humorkungar. Sina sketcher testade de på tusentals personer innan filmerna spelade in. Inget ordval lämnades åt slumpen. Trumps analytiker - en del på Cambride Analytica - arbetade med algoritmer som byggde på flöden på nätet. Marxbrödernas skämt mötte publik i olika städer, med olika bakgrund. Humorn - precis som politiken - skräddarsyddes. Programledaren Anna Charlotta Gunnarson och sidekicken David Silva undersöker hur riktad marknadsföring och personligt spetsad information för olika målgrupper kan påverka oss. Och kanske våra visioner.

Ämnesord:
Bröderna Marx, Film, Förenta staterna, Indoktrinering, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Mediekompetens, Opinionsundersökningar, Propaganda, Publikundersökningar, Trump, Donald, 1946-, Valkampanjer
Produktionsår
2018
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Programledare
Anna Charlotta Gunnarson
Medverkande
David Silva
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Fejkskolan har gjorts för att illustrera, fördjupa och väcka intresse. Den är tänkt att kunna användas i undervisningen, och kopplar väl in i kursplanerna för gymnasieskolans Lgy11, främst för samhällskunskap men även för historia, svenska och bild.

Utbildningsnivå:
Gymnasieskola, Grundskola 7-9
Skolämne:
Bild, Filmhistoria, Information och media, Informationssökning och källkritik, Samhällskunskap

Liknande program