series

Fabriken

Hur formar den digitala utvecklingen våra mänskliga relationer?

• Allmänbildande

• Information och media, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Programbild

Älskade och hatade - nyhetsnotisernas inverkan på våra liv

Om programmet

40 procent av svenskarna tar regelbundet del av pushnotiser från nyhetsmedier. Studier från Göteborgs universitet visar också att knapphändig information om en nyhetshändelse kan skapa ökad oro hos läsaren. Hur påverkar notiserna vårt mående – och journalistiken? Gäster är psykolog Björn Hedensjö och Elin Wieslander som arbetar på Aftonbladets onlinedesk. Sidekick: Ayan Jamal

Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Journalistik, Känslor, Massmedia, Nyhetsförmedling, Oro, Psykisk hälsa, Psykologi, Publicistik, Tidningar, Tidskrifter
Produktionsår
2024
Tillgänglig till
14 november 2025
Talat språk
Svenska
Programledare
Soraya Hashim
Medverkande
Björn Hedensjö, Elin Wieslander, Ayan Jamal
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Skolämne:
Information och media, Massmedier, Psykologi

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

3

jan

Psykologin bakom vår kärlek till influencers

Kommande avsnitt

Liknande program