series

Dysselecksi

Niklas Hyland följer artonåriga Johannas sista gymnasietermin.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Specialpedagogik

Programbild

Jag låtsas som inget

Om programmet

Artonåriga Johanna Gustafsson har kämpat sig igenom skolan och går nu sista terminen på gymnasiets samhällsvetenskapliga linje. Johannas dyslexi upptäcktes inte förrän hon gick i åttan och när hon kom till gymnasiet hade hon så dåliga grundkunskaper att hon själv inte förstod hur hon skulle kunna få till ett fullgott arbete. Tillsammans med Niklas Hyland följer vi Johanna under hennes sista termin och i kampen mot och med bokstäverna. Dessutom ger en rad forskare råd och tips till dyslektiker och deras lärare. Hur bra pedagogik är det egentligen att låta elever läsa i tjugo minuter och skriva svar på instuderingsfrågor? Del 1 av 2.

Ämnesord:
Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
Produktionsår
2012
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Specialpedagogik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program