series

Lärandets idéhistoria

Om läraryrkets historia, från antikens filosofer och framåt.

• Högskola

• Filosofi, Pedagogiska frågor

Programbild

Vad är etik?

Om programmet

Visdom, förnuft, konsekvens och ansvar är några av hörnstenarna i den moralfilosofiska debatten. Skilda etiska ståndpunkter såsom utilitarism, dygdeetik, pliktetik och existensfilosofi har olika syn på den optimalt rätta och den goda handlingen. Men vilken ståndpunkt ska få utgöra norm? Kommer moraliska beslut inifrån, eller kan etiska koder läras ut? Medverkande: Zygmunt Bauman, professor emeritus i sociologi, University of Leeds; Jonna Bornemark, lektor vid institutionen för kultur och lärande, Södertörns Högskola; Johan Brännmark, universitetslektor i etik och samhällsfilosofi, Malmö Högskola; Ann Heberlein, teologie doktor i etik, Lunds universitet; Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi, Stockholms universitet.

Ämnesord:
Etik, Filosofi
Produktionsår
2013
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Engelska, Svenska, Danska, Somaliska
Medverkande
Ann Heberlein, Zygmunt Bauman, Jonna Bornemark, Johan Brännmark, Torbjörn Tännsjö

Pedagogiskt syfte

Att ge lärarstudenter en solid bas i läraryrkets historia. Ämnet pedagogik är förhållandevis nytt. Först på 1800-talet skiljdes pedagogiken ut från filosofiska studier. Det är alltså de stora filosoferna som från antiken och framåt har ägnat sig åt att utveckla tänkandet kring kunskap och lärande, och det är där vi hittar lärarprofessionens rötter. Programmen har fokus på lärandefrågor och ger en överblick över idéhistoria och kunskapsteori.

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Filosofi

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program