series

Lärlabbet

Fortbildning för pedagoger. Tema: ny som lärare, samt didaktik.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor

Programbild

Ledarskap i klassrummet

Om programmet

Att läraren är en tydlig ledare är en av de viktigaste framgångsfaktorerna i undervisningen menar skolinspektionen, men hur gör man för att bli en bra ledare? Och vilken typ av ledarskap är det som krävs? Marcus, professor i pedagogik poängterar vikten av att vara väl förberedd och ha tydliga ramar, men att ett gott ledarskap också innebär att få eleverna att trivas, utvecklas och lära sig. Ann-Sofie, lärare i Motala, betonar vikten av att se eleverna när de kommer, "... och inte bara se, utan verkligen se", säger hon.

Ämnesord:
Arbetspsykologi, Ledarskap, Lärarrollen, Psykologi, Skolan, Skolpersonal, Tillämpad psykologi, Undervisning
Produktionsår
2019
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Ann-Sofie Fredriksson, Marcus Samuelsson, Larry Ferlazzo
Programledare
Jenny Reichwald

Pedagogiskt syfte

Syftet är att inspirera och bidra till en bättre undervisning genom att ge konkreta och klassrumsnära tips, visa upp goda exempel grundade på beprövad erfarenhet samt att presentera forskning på vetenskaplig grund.

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Lärarroll och ledarskap

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program