series

Att inspirera i matematik

Hur kan en mattelärare inspirera och hjälpa elever som halkat efter?

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Programbild

Hela klassen räknar

Om programmet

Kurt Rosenlund är läromedelsförfattare, pedagog och innovatör. Han började på Södermalmsskolan som lärarkandidat 1975. Och där blev han kvar. Nu 44 år senare är han pensionerad, men vikarierar på skolan så ofta han kan. Kurt var tidig med elevaktiv undervisning. Med uppfinningsrika metoder, ofta innefattande digitala hjälpmedel, lyckades han skapa en miljö där ingen elev kunde "gömma sig". Att metoderna fungerar visar en ständigt hög måluppfyllelse på de nationella proven.

Ämnesord:
Matematik, Matematiklärare, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisningsmateriel
Produktionsår
2020
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Kurt Rosenlund

Pedagogiskt syfte

Syftet är att ge lärare i matematik en ökad förståelse för elever som kommer efter i ämnet, och ge idéer, tankar och konkreta uppslag på hur man kan hjälpa dem att prestera bättre. Dokumentären Att hata matematik kan med fördel ses tillsammans med de tre programmen.

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program