Högkulturer
· Avsnitt 1 · 14 min · Hur levde, arbetade och tänkte människor i by i det forntida Egypten?
Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning
Visionen om folkhemmet var att Sverige skulle bli ett land där alla var inkluderade och levde jämlikt. Så blev det dock inte för dem som tillhörde de så kallade undantagsgrupperna. Emma träffar Jens Rydström, professor i genusvetenskap, som berättar om hur hbtqi-personer fängslats och spärrats in genom historien. Och socionomen Suzann Larsdotter tar med Emma på en tidsresa där samma grupp sakta men säkert får det bättre. Özz koncentrerar sig på att förklara hur Sveriges syn på demokrati och välfärd förändras, från det vi fick allmän och lika rösträtt fram tills idag.
Syftet är att ge kunskaper om händelser, samhällsomvandlingar, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder. Eleverna blir medvetna om hur historieskrivningen fokuserat på vissa perspektiv och valt bort andra (historiebruk). Tidslinjer ger eleverna en kronologisk överblick som stärker deras historiemedvetande.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial