series

En annan sida av historien - syntolkat

Vem skriver vår historia? Kan den berättas på andra sätt?

• Grundskola 7-9

• Historia, Historieanvändning

Programbild

Industrialiseringen

Om programmet

Samtidigt som industrialiseringen blomstrade med nya industrier, nya tekniska uppfinningar och maskiner så var barnarbetet som mest utbrett. Emma träffar Bengt Sandin, docent i historia, och får höra allt om hur barn arbetade långa dagar med farliga arbetsuppgifter och hur de ofta kom hem till ett trångt och smutsigt hem utan tid för lek. Özz berättar om hur den industriella revolutionen tog fart och hur den ledde till att socialismen så småningom växte sig stark i samhället.

Ämnesord:
Arbete, Arbetsmarknad, Barn, Barn och ungdom på arbetsmarknaden, Barnarbete, Fattigdom, Historia, Industrialisering, Industrialismen, Industriella revolutionen, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Socialism
Produktionsår
2021
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Programledare
Emma Molin, Özz Nûjen
Medverkande
Bengt Sandin

Pedagogiskt syfte

Syftet är att ge kunskaper om händelser, samhällsomvandlingar, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder. Eleverna blir medvetna om hur historieskrivningen fokuserat på vissa perspektiv och valt bort andra (historiebruk). Tidslinjer ger eleverna en kronologisk överblick som stärker deras historiemedvetande.

Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Skolämne:
Historia, Historieanvändning, Nya tiden - Sverige och Norden

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program