Högkulturer
· Avsnitt 1 · 14 min · Hur levde, arbetade och tänkte människor i by i det forntida Egypten?
Finns även som Teckenspråkstolkat · Utan tolkning
Samtidigt som industrialiseringen blomstrade med nya industrier, nya tekniska uppfinningar och maskiner så var barnarbetet som mest utbrett. Emma träffar Bengt Sandin, docent i historia, och får höra allt om hur barn arbetade långa dagar med farliga arbetsuppgifter och hur de ofta kom hem till ett trångt och smutsigt hem utan tid för lek. Özz berättar om hur den industriella revolutionen tog fart och hur den ledde till att socialismen så småningom växte sig stark i samhället.
Syftet är att ge kunskaper om händelser, samhällsomvandlingar, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder. Eleverna blir medvetna om hur historieskrivningen fokuserat på vissa perspektiv och valt bort andra (historiebruk). Tidslinjer ger eleverna en kronologisk överblick som stärker deras historiemedvetande.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial