Till huvudinnehåll

Rörelsefilmer

Elever med motoriska, intellektuella och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan av olika skäl ha svårigheter att tillgodogöra sig rekommenderad mängd fysisk aktivitet. Alla barn och ungdomar har behov av och rätt att få delta i fysisk aktivitet och få uppleva rörelseglädje utifrån sina egna förutsättningar. Programserien kan användas som komplement till annan fysisk aktivitet under skoldagen, som ett avbrott mellan lektioner eller för att höja aktivitet under längre lektionspass.

Programbild

Kroppskontroll - molnen

Koordination kan förklaras som samspel mellan nerv- och muskelsystem och kontroll av kroppens rörelser. Syftet är att öka denna förmåga och medvetenheten om kroppens rörelser. Det handlar också om att känna efter hur kroppens olika delar hänger ihop och ens egen kropp i förhållande till rummet och till andra människor. Det finns rörelser för både armar och ben och alla deltar utifrån förutsättning.

Om programmet

Ämnesord:

Fysisk träning, Rörelseträning

Produktionsår:

2020

Tillgänglig till:

30 juni 2024

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

Pedagogiskt syfte

Syftet är att möjliggöra och främja fysisk aktivitet för elever i grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Att stötta elever i att finna rörelseglädje på ett sätt som stimulerar och inte ställer krav. Programserien ska vara en inspiration för elever och lärare att pröva nya rörelser och att använda kroppen på nya sätt.

Utbildningsnivå:

Grundsärskola 4-6, Grundsärskola 7-9

Skolämne:

Biologi, Kropp och hälsa, Idrott och hälsa, Rörelse och friluftsliv

Arbetsmaterial

Lärarhandledning

      Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

      Liknande program